دانش آموزی با چاشنی سلامت(ارگونومی دانش آموزان در مدارس)

نوع مقاله : علمی آموزشی

نویسندگان

1 مدیرمرکز آموزش بهورزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

2 کارشناس ارشد ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

3 مربی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

10.22038/behv.2025.89211.2204

چکیده

از جمله  پیامدهای زندگی مدرن، بروز اختلالات وضعیتی و درد در ساختارهای  اسکلتی- عضلانی به ویژه در دانش‌آموزان است که امروزه توجه بسیاری از مسؤولان امور بهداشتی و پزشکی سراسر جهان، از جمله کشور ما را به خود جلب کرده و اهمیت ارگونومی نیز در همین راستا مطرح می‌شود.
به‌طور کلی می‌توان گفت ارگونومی با کاهش خستگی، افزایش میزان رضایت‌مندی شغلی، افزایش رفاه و آسایش، کمک به پیشگیری از حوادث  و اختلالات اسکلتی-عضلانی سبب افزایش راندمان کاری و ارتقای بهره وری، چه در مدارس و چه در سایر محیط های کاری می شود. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که ۳۷% دانش‌آموزان ایرانی از درد های اسکلتی عضلانی مرتبط با عوامل ارگونومیک رنج می‌برند. همین مسأله نیاز به مداخله مسؤولان بهداشتی و آموزشی کشور را برای غربالگری و اصلاح صندلی‌های مدارس و نیز مقابله با عادات نادرست وضعیتی و تشویق دانش‌آموزان به فعالیت ورزشی را نشان می دهد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات