وقتی پرچم‌های هشدار بالا می‌روند(غربالگری تکاملی کودکان با استفاده از پرسشنامه های ASQ-3 و ASQSE-2)

نوع مقاله : علمی آموزشی

نویسندگان

1 مربی مرکز آموزش بهورزی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

2 مدیر مرکز آموزش بهورزی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

3 رئیس اداره سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

10.22038/behv.2024.80691.1982

چکیده

دوران کودکی دورانی اثرگذار در روند رشد و تکامل انسان است. اختلال تکاملی در این دوران می تواند زمینه ساز بروز انواع و درجات مختلفی از معلولیت های حرکتی، ذهنی، گفتاری، شنوایی و بینایی شود. به طور کلی ابزار های غربالگری تکامل به دو دسته تقسیم می شوند، که یکی از آن ها ابزارهای تکاملی است که به شکل پرسشنامه بوده و توسط والدین تکمیل و نتیجه آن توسط تیم سلامت ارزیابی می شود و دیگری آزمون ها و تست های هوش و تکامل هستندکه توسط متخصصان و روانشناسان کودک تکمیل و ارزیابی می شوند. نتایج آزمون غربالگری تکامل ASQ وضعیت تکاملی کودک را به سه دسته کودکان نرمال، نیازمند به پیگیری و کودکانی که نیاز به ارجاع به پزشک معین تکامل دارند تقسیم می شوند. ابزار غربالگری تکامل کودکان ASQ:SE در کنار و همراه با ابزار ASQاستفاده می شود و شامل سؤالاتی است که نسبت به تأخیرهای هیجانی- اجتماعی و اوتیسم حساسیت دارد. چنانچه به نیازها و حیطه های تکاملی کودکان در طی این دوران پاسخ مناسبی داده شود کودکان سالم تر بوده، از قدرت تفکر و تعقل بیشتری برخوردار می شوند و مهارت های عاطفی و اجتماعی بهتری خواهند داشت،

کلیدواژه‌ها

موضوعات