1
مربی مرکز آموزش بهورزی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2
کارشناس مسؤول آموزش بهورزی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
3
رئیس گروه سلامت نوجوانان و جوانان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
10.22038/behv.2024.25327
چکیده
مدرسه فضای اجتماعی خاصی است که در آن آموزش و رشد شخصیت کودکان اتفاق میافتد. با توجه به بالا بودن جمعیت دانش آموزی و همچنین آسیبپذیری این گروه، اجرای برنامه های بهداشت محیط در مدارس امری ضروری است. رعایت اصول بهداشت محیط درمدارس علاوه بر تأمین سلامت جسمی، بر سلامت روحی و روانی دانشآموزان هم تأثیرگذار است. لذا دارا بودن عوامل بهداشتی ساختمان نظیر گنجایش مناسب کلاسها، آبخوری، سرویسهای بهداشتی، نور، تهویه، صدا و دمای مناسب، داشتن امکانات ایمنی مناسب و استاندارد، وسایل پیشگیری و مقابله با حوادث و رخدادهای احتمالی، سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی زباله و فاضلاب، تجهیزات استاندارد و در نهایت بهبود شرایط بهداشتی درمحیط آموزشی بایستی دراولویت قرارگیرد. دستیابی به محیط سالم و شاداب در مدارس، با مشارکت و همکاری بخشهای مختلف جامعه امکانپذیر است. برنامهریزی برای ارتقای دانش بهداشتی در محیط مدارس، مستلزم بالا بردن آگاهی در این زمینه است